Innowacje i programy
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Dzięki przyznaniu wsparcia finansowego w kwocie 3000,00 zł (słownie: trzy tysiące złotych 00/100), udało się zakupić 154 nowości wydawnicze, które wzbogaciły przedszkolną biblioteczkę.
"6 klocków mam-uczę się , bawię, rozwijam" innowacja pedagogiczna opracowana przez J. Paluszkiewicz i I.Miga
Niniejsza innowacja ma na celu wspieranie wszystkich obszarów rozwoju dziecka (społeczny, emocjonalny, fizyczny, poznawczy) z wykorzystaniem 6 klocków LEGO® Education.Celem nadrzędnym wprowadzenia innowacji jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji kluczowych oraz rozwijanie percepcji.
Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Dziecko przestaje być odtwórcą, a staje się twórcą wiedzy, wynalazcą, konstruktorem. Uczy się tak, jak się bawi – szukając odpowiedzi na wiele pytań na własną rękę i samemu budując narzędzia potrzebne do własnych odkryć.
W odkryciach tych pomocna jest metoda 6 klocków, która opiera się na koncepcji wykorzystania w codziennej pracy z dzieckiem krótkich ćwiczeń, mających uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijania umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu.
WĘDRÓWKI PO EUROPIE program autorski A. Nowaczyk-Żybura, I.Miga

UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ- A.ŚWIĆ, EDUSENS
„Walizki Wyobraźni”
Nasze Przedszkole realizuje projekt edukacyjny organizowany przez Fundację Serdecznik i współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Walizki Wyobraźni”.
Celem tego projektu jest promocja czytelnictwa pośród najmłodszych czytelników, a także przeszkolenie nauczycieli przedszkolnych w zakresie kreatywnej pracy z książką.
W ramach projektu w przedszkolu powstał lokalny Klub Czytelniczy „Bajkowe Podróże”. Biorą w nim udział rodzice z dziećmi.
Zielona Flaga
II Międzynarodowe wyróżnienie Zielonej Flagi dla Przedszkola
im. Krasnala Hałabały w Buku
Program ten angażuje młodych ludzi w ochronę środowiska naturalnego. Wszystko zaczyna się w przedszkolu, następnie obejmuje szkołę i ostatecznie sprzyja pozytywnym zmianom w całej społeczności. Dzięki programowi Eko-Szkoły młodzi ludzie doświadczają pozytywnego wpływu swoich działań. Mają możliwość wyrażenia swojego stanowiska w sposobie zarządzania środowiskowego swoich szkół.
Zwieńczeniem tych działań jest certyfikacja i prestiż, który towarzyszy przyznaniu Zielonej Flagi. Program Eko-Szkoły to idealny sposób, by szkoły podjęły działania ku poprawie środowiska naturalnego zarówno w szkole, jak i społeczności lokalnej. Działania te mają jednocześnie pozytywny wpływ na życie młodych ludzi, ich rodzin, personel szkolny i władze lokalne.
Międzynarodowa strona internetowa programu – www.ecoschools.global
Strona internetowa Fundacji dla Edukacji Ekologicznej – www.fdee.org
Tablit
W bieżącym roku szkolnym w naszej placówce rozpoczęliśmy pracę z programem "Tablit". Tablit to innowacyjny program wychowania przedszkolnego finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Europejskiego Funduszu Społecznego zakłada stworzenie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnego programu wychowania przedszkolnego opartego na dobrze znanej i powszechnie stosowanej metodzie projektów (choć stosowanej głównie na wyższych szczeblach edukacji) oraz implementującego innowacyjną w skali krajowej i europejskiej technikę modelowania dialogów w klasie Questioning the Author (QtA) oraz integrującego realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego z nauką słów i fraz w języku angielskim.
Koncepcja projektu opracowana została na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przez zespół powołany przez prof. dr hab. Katarzynę Dziubalską-Kołaczyk. Zespół składa się z następujących osób: Dawid Pietrala (kierownik zespołu), Anna Basińska (adiunkt na UAM, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mentor metody QtA w Polsce), Teresa Pietrala (nauczyciel, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mentor metody QtA w Polsce) i Urszula Zielińska (wykładowca UAM, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu nauczania języka angielskiego). Ogólnym celem projektu, oprócz opracowania samego programu Tablit, jest umożliwienie dzieciom w wieku przedszkolnym z Poznania i powiatu poznańskiego poznawania świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie.
Do głównych celów programu wychowania przedszkolnego Tablit należy:
- umożliwienie dzieciom poznawania świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie;
- zaciekawienie światem przyrody i nauki;
- stworzenie dzieciom autentycznego, bogatego w bodźce środowiska edukacyjnego, w którym będą mogły na miarę swoich możliwości i potrzeb urzeczywistniać swój potencjał i rozwijać uzdolnienia;
- przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w przyszłości z wymogami różnorodnych zadań i sytuacji, do stawiania celów i określania strategii ich osiągania, a także przezwyciężania trudności pojawiających się w toku zadania;
- budowanie pozytywnych doświadczeń ważnych dla rozwoju poczucia kompetencji oraz skuteczności działania.
Tablitowe wieści:
- Wizyta współtwórcy programu pani urszuli zielińskiej - zobacz zdjęcia
- Pierwszy projekt „gospodarstwo ( pole)”- grupa niedźwiadki- przeczytaj więcej
- Drugi projekt- drzewo (drewno)- grupa niedźwiadki- przeczytaj więcej
- Trzeci projekt- ziemia- przeczytaj więcej
- Czwarty projekt- kosmos- przeczytaj więcej
- Piąty projekt- woda- przeczytaj więcej
- Szósty projekt- człowiek- przeczytaj więcej
Od przedszkola szkoła woła
Projekt współpracy między Szkołą Podstawową im. Bohaterów Bukowskich w Buku a Przedszkolem im. Krasnala Hałabały w Buku.
Osoby odpowiedzialne:
- Szkoła Podstawowa- nauczyciele klas 1.
- Przedszkole- nauczyciele przedszkola.
Cele projektu:
- stała współpraca nauczycieli szkoły i przedszkola,
- przygotowanie dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych,
- eliminowanie stresu przyszłych uczniów związanego ze startem szkolnym,
- rozładowanie obaw i lęków związanych z pójściem do szkoły,
- zaspokojenie zaciekawienia pięcio- i sześciolatków szkołą,
- traktowani e szkoły jako naturalnego ciągu przedszkolnego życia Forma i termin realizacji celów projektu:
L.P. | Forma | Cele szczegółowe | Termin realizacji |
---|---|---|---|
1 |
|
|
coroczny |
2 |
|
|
coroczny |
3 |
|
|
coroczny |
4 |
|
|
coroczny |
|
|
coroczny |
Szkoła promująca zdrowie
Nasze przedszkole przystąpiło w tym roku do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Szkoła promująca zdrowie".
Główne cele tego projektu to:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby w rodzinie
- zachęcanie do zdrowego stylu życia, stwarzanie dzieciom i pracownikom realnych i atrakcyjnych możliwości dokonywania zdrowych wyborów
- umożliwianie dzieciom rozwoju ich potencjału fizycznego, psychicznego, wzmacnianie ich poczucia własnej wartości
- zapewnianie sprzyjającego zdrowiu fizycznemu środowiska zabawy i nauki
- włączenie edukacji zdrowotnej dzieci do programu nauczania przedszkola z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania
- wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia i bezpiecznego środowiska fizycznego
- włączenie do działań przedszkola służby zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy dzieciom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej
W kręgu zabawy
"W kręgu zabawy" to program, na którym pracuje nasze przedszkole Autorką programu jest Jadwiga Pytlarczyk. Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji, będących celami ogólnymi kształcenia.
Są to:
- Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)
Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych. - Uczyć się, aby działać (umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są wszechstronne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami. - Uczyć się , aby być (system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie, wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do 'bycia' i pełnienia ról. - Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (pokojowe współistnienie i współdziałanie całej ludzkości)
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.
Program Kubusiowi przyjaciele natury
Otaczająca nas przyroda jest bezcennym skarbem. Szacunku do niej powinniśmy uczyć już od najmłodszych lat. Kształtując wrażliwość dziecka na piękno natury, chronimy środowisko i dbamy o przyszłość kolejnych pokoleń. Mając to na uwadze w roku szkolnym 2009/2010 nasze przedszkole przystąpiło do ogólnopolskiego programu edukacyjnego 'Kubusiowi Przyjaciele Natury'. Działania edukacyjne są dostosowywane do programów nauczania w przedszkolach i z pewnością uatrakcyjnią zajęcia dla dzieci oraz wprowadzą je w piękny i fascynujący świat natury.
Działania prowadzone w ramach programu:
- Obchody Pierwszego Dnia Wiosny
- Obchody Zielonego Dnia
- Obchody Dnia Marchewki
- Obchody Dnia Wody
- Przedstawienie teatralne związane z ochroną przyrody
- Segregacja śmieci w przedszkolu
- Wycieczka do parku krajobrazowego, parku narodowego lub do lasu
- Konkurs na najzdrowsze, najsmaczniejsze i najbardziej kolorowe kanapki
- Zajęcia plastyczne - Jestem Kubusiowym Przyjacielem Natury
- Kącik ekologiczny
- Miniogródek warzywny
- Konkurs plastyczny na najstraszniejszego potwora śmieciowego
- Tworzenie postaci z kasztanów i żołędzi
- Realizacja 3 scenariuszy zajęć
Szkoła w Ruchu
Nasza placówka brała udział w akcji organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej z okazji Roku w Ruchu.
Akcja „Szkoła w Ruchu” ma na celu propagowanie aktywności sportowej już od najmłodszych lat.
Praca wychowawczo-dydaktyczna realizowana jest w oparciu o niżej wymienione programy
Strona akcji:
Pogromcy zarazków
Ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli pod patronatem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny wpisuje się w program edukacji przedszkolnej dotyczącej podstaw higieny. Celem programu jest edukacja w zakresie higieny i promowanie prawidłowych nawyków higienicznych wśród najmłodszych. http://www.pogromcyzarazkow.pl
Akademia Super Przedszkolaka
Ogólnopolski Program Edukacyjny "Akademia Super Przedszkolaka" to akcja, której celem jest zwrócenie uwagi dzieci na dwie główne kwestie: zasady zdrowego odżywiania oraz zasady dobrego zachowania się. http://akademia-super-przedszkolaka.pl
Przyjaciele Zippiego
Program Przyjaciele Zippiego to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. http://pozytywnaedukacja.pl
Moje dziecko idzie do szkoły
Tematyka programu obejmuje zagadnienia dotyczące promocji zdrowego stylu życia, w tym: racjonalne żywienie dzieci, zdrowie jamy ustnej, ochrona wzroku dziecka, prawidłowa postawa ciała, prawidłowy rozwój mowy, prawo dziecka do powietrza wolnego od dymu tytoniowego, bezpieczeństwo dziecka w drodze do szkoły, w domu, w szkole, zdrowie psychiczne.
Wymienione zagadnienia zawiera broszura, przeznaczona dla rodziców (do pobrania na stronie http://www.psse-poznan.pl/ w zakładce promocja zdrowia, programy edukacyjne).
Projekt "Bądźmy zdrowi - wiemy, więc działamy"
Ruch jest w stanie zastąpićWojciech Oczko - wielki polski Medyk z XVI w.
prawie każdy lek, ale wszystkie
leki razem wzięte nie zastąpią ruchu.
Program polega na działaniach mających na celu wzrost świadomości społecznej na temat wpływu odżywiania i aktywności fizycznej na zachowanie i wzmacnianie zdrowia. W ramach projektu dba się o aktywność fizyczną dzieci, a także prowadzi zajęcia z zakresu zdrowego stylu życia.